Jeg har atter engang været på jagt efter et menneske, som gennem sit liv har været berørt af gaming i større eller mindre grad og nu er blevet gammel nok til at reflektere over hvordan.

Nedenfor kan du læse et interview med Thomas fra Spilministeriet. Thomas er 29, universitetsuddannet og arbejder på Danmarks Radio. Derudover har han sammen med et par andre YouTube-kanalen “Spilministeriet”, som ser på spil i form af anmeldelser, let’s play, unboxing, osv. Kanalen er på dansk og tæller i skrivende stund over 35.000 abonnenter.

Jeg har spurgt Thomas, ind til hvilke kompetencer og færdigheder som han særligt tilskriver gaming. Her kommer han frem til nogle rigtig interessante reflektioner, blandt andet at hans sociale kompentencer er udviklet med kæmpe indflydelse fra gaming.

Hele interviewet får du her –

Hvordan husker du undervisningen fra din folkeskoletid?
Jeg husker den ikke så tydeligt, siden jeg var et barn, men husker den som værende meget traditionel – men det var jo også den undervisningsform, som jeg voksede op med. Der var fokus på den enkelte arbejde, hvor meget man sagde i timen og lignende. Jeg var en meget stille person, hvilket jeg kan huske blev påtalt flere gange, siden underviseren gerne ville høre, hvad jeg egentligt vidste. Overordnet husker jeg undervisningen som værende fin nok, men jeg havde jo heller ikke noget at sammenligne med.

Var der elementer fra spillene du spillede som du kunne se brugt i din folkeskoleundervisning?
Ja lærte en del engelsk fra diverse computerspil. Spillede også nogle spøjse matematikspil (noget med en lille grøn rummand som skulle redde en person fra et rumvæsen), men jeg ved ikke, om det faktisk lærte mig noget.

Hvordan var gaming en del af dit liv på daværende tidspunkt? Spillede du nogle særlige genrer?
Jeg er fra 1987 og i min skoletid var det i det hele taget begrænset, hvor mange spilkonsoller og lignende, som jeg havde adgang til. Jeg havde en Amiga 500 derhjemme, men spillede også fra tid til anden SNES og lignende hos mine venner, hvilket gjorde et stort indtryk på mig. Jeg havde ingen favoritgenre, men spillede bare hvad end jeg kunne få fingrene i. At jeg havde begrænset adgang til spil, tror jeg har fået mig til at gå meget mere op i spil senere hen i livet, hvor jeg fik råd til selv at købe spilkonsoller og lignende.

Hvorfor spillede du? Bare underholdning, eller fik du rent faktisk noget ud af det, i form af udfordring, eksempelvis?
Jeg spillede fordi jeg synes at det var mega fedt at spille computer. Meget dybere tror jeg ikke, at jeg tænkte. Jeg gik ikke op i, om det var udfordrende eller ej, men bare at det var super fedt at spille spil. Sidenhen kan jeg dog se, at jeg igennem spil lærte en del ting, f.eks. at kunne tale engelsk. Jeg tilskriver stadig en stor del af mine engelskkundskaber til Grim Fandango fra 1998.

Blev du mødt af fordomme fra enten børn og voksne?
Nej ikke rigtigt. Alle i min omgangskreds synes spil var seje, og min far synes også at computere var interessante. Det var først langt senere i livet, at jeg oplevede, at folk så ned på det at spille spil. Det synes jeg heldigvis er gået i sig selv igen.

Hvilke kompetencer vil du mene er de vigtigste, du har fået med fra livet som gamer?Overblik, multitasking og fordybelse. Jeg oplever regelmæssigt, at jeg har et godt overblik over mange ting på én gang, som jeg godt tror, til dels kan tilskrives at spille spil. Ud over det, så er jeg god til at fordybe mig og lade verden forsvinde omkring mig, hvilket også var noget, som jeg først oplevede at gøre med spil. Ingen af disse ting kan jeg dog dokumentere, men det er de ting, som jeg har på fornemmelsen, at jeg har fået ud af det.
Den vigtigste er dog, at online gaming lærte mig en del af mine sociale færdigheder, som jeg ellers havde haft svært ved at optræne. Var meget indadvendt som barn, og det lavede gaming til dels om på, ved at lade mig tale med andre mennesker, uden at kaste mig ud i akavede sociale situationer i den virkelige verden.

Hvad mener du er den bedste og største grund til at spille computerspil og hvorfor?
Det skifter nok fra person til person, men muligheden for at være social, uden at være tvunget ud af sine trygge omgivelser, ser jeg som en kæmpe fordel for visse mennesker. Det giver dem muligheden for at være sociale, hvilket de muligvis ikke ville være ellers. Det giver dem muligheden for at forsøge sig langsomt frem, uden at der er alt for meget på spil – hvis de altså tænker sig om, selvfølgelig. Med grooming og lignende nu om dage, så er der selvfølgelig en million faldgrupper her, men det sociale er stadig en meget vigtig del af det at spille – ligemeget om det er en social oplevelse imellem en masse mennesker, som befinder sig i samme rum, eller hvis det udelukkende foregår online.

Gaming har jo åbenlyst haft en indflydelse, ift Spilministeriet, men har det ellers gavnet dig eller på anden måde påvirket din tilværelse i dag?
Jeg er god til at finde sjove spil frem til fester og lignende, men ellers er det mest mine sociale egenskaber, som jeg også nævnte før, som har gavnet af det. Har selvfølgelig ikke udelukkende mine sociale evner derfra (har også mange af dem fra at arbejde i Blockbuster), men det hjalp mig meget.

Du har jo med Spilministeriet, og dermed gaming, at gøre på ret regelmæssig basis. Oplever du derigennem, eller af personlige erfaringer, at gamings status blandt den “almindelige” dansker har ændret sig?
Spil er blevet langt mere mainstream, og jeg oplever næsten aldrig mere, at nogle virkelig ser kritisk på det at spille spil. Ligesom alle andre hobbyer, så er det ikke alle, som synes det er interessant eller kan se pointen i det, men jeg oplever slet ikke, at folk er så dømmende mere, når man siger, at man laver noget med spil. De fleste har nu om dage prøvet et computerspil af en art, som de kan lide, lige meget om det er på konsol, computer eller smartphone.

Fremadrettet – hvordan ser du gaming have indflydelse på din kompetenceudvikling?
Ser det nok mest som et kulturelt og underholdende redskab, som giver mig indblik i teknologiens udvikling. For mig ligger der på en fascination af mediet i spil, samt en legesyg lyst til at spille alle spil, som jeg kan få fingrene i. Det er også et godt socialt redskab, som jeg er sikker på, at jeg vil lære venner og kendte bedre at kende igennem. VR er en helt anden sag, for det tror jeg virkelig kan betyde meget for fremtiden og hvordan vi oplever verden. Har selv både HTC Vive og Playstation VR, og jeg glæder mig helt vildt meget til at se, hvad VR (og AR) vil betyde for menneskets udvikling.

Hvis I vil se mere til Thomas, så tag et kig på Spilminsteriets YouTube-Kanal.

 

 

