Jeg skal have elever op i tre mundtlige prøver i år – Dansk, historie og kristendom. I den forbindelse sidder jeg med en masse tekstopgivelser, dispositioner, synopser og what not. Næste gang – om tre år – håber jeg at fyre en masse computerspil på de pensumlister.

For tænk engang – Et forfatterskab af Jesper Wung-Sung kommer aldrig til at stå mål med Hideo Kojima eller Badtime Stories – (Forvent noget om dem snart i øvrigt). Forfatterne bag historien i GTA V kan du også benytte.

Men hvordan så gribe det an?

Det kræver jo alt andet lige, at man får spillet spillene – ligesom du læser bøgerne du opgiver. Så skal du finde passende analyseredskaber til dem – for det findes ikke nødvendigvis. Selvom der på en af de fagportaler som findes står at Aktantmodellen bare er perfekt til computerspil, så kunne det ikke være fjernere fra virkeligheden. Nogle computerspil er bygget op omkring en stærk narrativ, bevidst lavet efter Berettermodellen, mens andre slet ikke har nogen historie og derfor ikke finder hjemme i en klassisk kompositionsanalyse.

Vi mangler nogle redskaber, men kan godt genbruge lidt fra litteraturens verden.

Så det er med at komme i gang. – Hvilke spil ser du som oplagte? Hvad ville du selv gøre? Tør DU opgive dem til eksamen?

Advertisements