Kan man egentlig få noget ud af, at køre med tog? Uden at komme ind på mine oplevelser med DSB, så JA. Det kan man! Særligt når det foregår i den virtuelle verden.

I snart rigtig mange år, har Railroad Tycoon II været et af de spil jeg ikke helt har kunne slippe. Det har mange år på bagen, men rummer så mange spændende og relevante faktorer, som faktisk også kan bruges i undervisningen.

Spillet går, lidt forsimplet set, ud på at sørge for at du kan tjene penge gennem togdrift. Du er ejeren – eller som minimum bestyreren – og har til opgave at finde byer som trænger til en togstation, forbinde disse og så skabe togforbindelsen med det relevante gods.

Således laver du toge som flytter på passagerer, post, uran, træ, papir, mad, mælk – ja hvad som helst næsten.

Det svære i spillet bliver, at vurdere hvor meget transport der er brug for. Producerer en by eksempelvis 4 vognfulde passagerer i løbet af et år, nytter det ikke noget, at lade et tog hente 12 vognfulde. Samtidig bliver det også lige presset nok med kun 2 vogne. Man skal altså tænke sig om og planlægge. Noget af det gods som kræver transport er også betinget af, at der kan komme noget den anden vej. Dåsemad kan nemlig ikke kun laves med mad – der skal også aluminium til, for at lave dåserne. Lever du mad til byen, men ikke aluminium, kan du altså ikke trække dåsemad ud af byen. Planlægningen er altså HELT central.

Hvordan kan det så bruges i undervisningen?

Man kan argumentere for, at spillet er ret tidskrævende, hvis man skal mestre det. Det er naturligvis en udfordring, hvis man ikke har meget tid.

Der er dog elementer man kan trække med – og husk. Nogle gange handler det ikke om, hvad skolen skal købe, eller du skal præsentere dine elever for. Du anbefaler jo også film og bøger til dine elever – Det skal du også gøre med RRT2 – Og her er hvorfor –

Planlægning

Som skrevet er planlægningen essentiel for spillet. Det er ikke ligegyldigt, hvordan du lægger skinnerne, hvilke tog du køber, hvad de kører med af gods, eller hvilke faciliteter som venter dem ved den næste station.

Spillet indeholder altså meget planlægning og er derfor præget af konceptet, hvor man skal tænke over hvad man laver, ligesom man kan “overdo” noget og man kan ende i en situation, hvor man har brugt alle sine penge, men stadig ikke har løst opgaven.

Det kan overføres direkte til projektopgaven i folkeskolen. Man har nogle værktøjer til at løse opgaven, man kan nemt lave noget man ikke har behov for, ligesom man skal disponere sin tid, materiale og plads i sin opgave.

Økonomi

Hvis man vælger en sværhedsgrad, hvor økonomien har en reel rolle, så er dette også et brugbart element. Det er igen ikke ligegyldigt hvad gods man kører med, fordi træstammer ikke giver samme provenu som passagerer gør.

Dine udgifter kan du også regulere. Der behøver måske ikke være et vandtårn på hver eneste station? Måske er en lille station nok til 3 huse?

Hertil kommer hele aktie-elementet, hvor du kan købe og sælge aktier i dit eget – men også konkurrenternes virksomheder. Der er det vigtigt at have et indblik i aktiehandel – som kan overføres direkte i undervisning.

Der er altså elementer i spillet som kan benyttes, men i virkeligheden skal du bare spille spillet, fordi det er et fantastisk strategispil, det kan spilles med intensitet eller helt afslappet – Det styrer du næsten selv.

God fornøjelse!

Advertisements