En vigtig spiller i folkeskolen. Og senere i livet. Samarbejde. I alt for mange klasser betyder det bare gruppearbejde, hvor man deler opgaverne ud, så gruppearbejde bliver individuel arbejde. – Kan GAMING hjælpe her?

Selvfølgelig kan det det! Ellers virker det fjollet, at skrive et indlæg om det.

 

Men først lidt om hvorfor jeg mener, at de typiske samarbejdsøvelser man kan stille sine elever overfor ikke altid er tilstrækkelige.

Samarbejdsøvelser er vigtige for at styrke et sammenhold. Man ser dem ofte brugt, hvis der er noget helt skævt i en klassedynamik. Det ændrer bare ikke på, at det almindelige gruppearbejde for ofte er eleverne der individuelt deler opgaverne ud for så at samle det til sidst – formodentlig uden at læse de andre medlemmers stof igennem.

Det følgende er selvfølgelig ikke nødvendigvis gældende alle samarbejdsøvelser som findes i det ganske danske land, men det gælder mange af dem, jeg har stødt på, både som lærer, studerende og elev. Men de udfordringer jeg har identificeret kan koges ned til –

  • For mange samarbejdsøvelser er ligegyldige. Eleverne forstår simpelthen ikke koblingen. De kan ikke se sammenhængen mellem gruppearbejde og par-fodbold. Relevans er vigtig.
  • I rigtig mange samarbejdsøvelser, finder de dygtige smuthullet og løser opgaven – formodentlig uden alt for meget hjælp. Det er ikke samarbejde, det er mere identificering af de dygtige elever.
  • De svage elever derimod, de der er elendige til at samarbejde, de rammer ofte en mur, hvor det ikke fungerer. Skylden skal de skyde på nogen – Det bliver læreren. For det gør de også, når “lorteopgaven” de har fået er lavet af “Fucking spasser Kenneth!”
  • Mange samarbejdsøvelser bliver lavet, hvor kommunikationen ikke er vigtig. Den er i hvert fald ikke altafgørende. De kan nemlig se hinanden og se hvad de andre gør.

Nogle af de her udfordringer vil man også støde på, når man bruger computerspil som redskab for samarbejdsøvelser. Når det er sagt, så er computerspil imidlertid et godt redskab til formålet:

Mange spil fordrer nu om dage samarbejde. Der findes CO-OP missioner, hvor samarbejde er omdrejningspunktet. Desværre er der også enormt mange spil, som godt nok har et samarbejdselement, men hvor det er for ligegyldigt om man egentlig samarbejder, eller bare tosser rundt og laller.

Derfor handler det om, at tage fat i de helt rigtige spil, for at styrke nogle vigtige principper under samarbejde. Når vi snakker GAMING og samarbejde er det relevante, at tage fat i –

  • Kommunikation
  • Rollefordeling
  • Tillid

Det er altså disse begreber man med fordel kan “træne” gennem gaming. For at træningen bliver optimal, skal eleverne også være bevidste om det og hele tiden reflektere. De skal sættes overfor nogle udfordringer som de ikke kan løse alene og ikke kan løse første gang de forsøger.

Alt det vil jeg uddybe yderligere i Part II.

Advertisements