Hvis du har fulgt med på YouTube, vil du vide, at jeg har haft gang i Beholder ifbm GAMING as in LEARNING. Beholder er et indiespil, som kan hentes på steam, som kaster tankerne i retning af en mørkere tid, hvor overvågning og stikkeri var almindeligt. Samtidig sætter det spilleren overfor en række moralske valg.

Du indtager rollen som administrator i en bygning, hvor du skal sørge for, at lejerne har det godt – det vil sige, at du skal sørge for at strøm, vand, varme og deres møbler er som de skal. Derudover har du en anden lille opgave.

Du skal overvåge dine lejere. Du skal gennemsøge deres lejlighed når de ikke er hjemme. Du skal sætte kameraer op i deres hjem, for at følge deres gerninger. Alt hvad du finder mysteriøst, skal du melde til “Ministeriet”.

Det lyder nemt, ikke sandt? Det er det i og for sig også. Måden du griber det an på, har dog indflydelse på dit spil – både hvordan du klarer dig og hvilke muligheder du får, men også på hvorvidt du overhovedet kan få lov at fortsætte.

Dine valg træffer du naturligvis dels på baggrund af din antagelse om hvad der vil ske i spillet, såfremt du træffer netop det valg. Du træffer dem imidlertid også på baggrund af dit forhold til spillets figurer.

I løbet af min spiltid, har jeg haft lejere, som jeg virkelig hader. Som jeg bare vil af med. Den hurtige løsning er at plante ulovligt materiale i deres lejlighed, mens de er borte og melde det i selvsamme øjeblik. Hvis du er mere ærligt, kan du også intensivere overvågningen af dem og håbe de træder ved siden af.

Samtidig har jeg også haft lejere jeg virkelig kunne lide. Som jeg bare ikke ville af med. Måske endda lejere, som kunne hjælpe min familie eller jeg med udfordringer, som spillet havde givet os. Desværre var mange af dem for dårlige til at skjule deres antistatslige intentioner, hvilket tvang mig til, at træffe valget om jeg skulle risikere mit job og skjule deres gerninger, eller melde dem og miste en figur jeg brød mig virkelig meget om.

Det er ligepræcis de valg og situationer, som jeg mener kan slæbes med i undervisningen. Selvfølgelig er hele den historiske ramme relevant ift Den Kolde Krig, men som tværfagligt forløb med eksempelvis dansk, er det et super match.

Jeg har skitseret de egnede elementer nedenfor:

Den kolde krig

Til trods for, at der på intet tidspunkt bliver nævnt STASI, eller KGB, er det ikke svært at forestille sig, det er dem du arbejder for. Du er administrator i en bygning, hvor lejere ofte bliver tildelt – altså sendt hen. Det virker ikke som privat ejendomsret. Dertil kommer at du arbejder for “Ministeriet”, som også lugter af de to førnævnte.

Der er altså mange lighedspunkter i tænkningen, kontrollen og forholdene hvorunder man levede. Man kan trække disse paralleller, og eventuelt få eleverne til selv at søge videre information.

beholder-585x300

Etik og moral

Vil du redde dit datter, før du redder en ven? Vil du redde din ven, men risikere dit job og din familie? Er du klar til at plante beviser for at løse en opgave, eller komme af med en lejer? Er du villig til at stjæle, for at løse en opgave?

Alle disse valg bliver du stillet overfor i løbet af spillet. Til at starte med, er valgene åbenlyse. Man har en tendens til, at følge ministeriets retningslinjer, fordi det virker som spillets formål. Efterhånden som man kommer længere ned i spillet og lærer karakterne i spillet at kende – både din familie, men også de mere permanente beboere, så får man pludselig en tilknytning til disse og valgene virker ikke længere så åbenlyse.

Det er helt oplagt at få synliggjort reflektionerne sammen med eleverne – lad dem spille og tage valg og diskuter hvorfor.

Spillet er ret velegnet – og jeg har i skrivende stund også en forestilling om at benytte det i undervisningen!

Har du spillet Beholder? Smid en kommentar til indlægget eller på facebook! God fornøjelse med Beholder.

