I september måned blev jeg, en sportspige fyldt med fordomme, introduceret til undervisningsmetoden Gaming as in Learning. Da jeg først blev præsenteret for konceptet, var jeg mildest talt skeptisk – Hvordan kunne computerspil, noget som jeg altid havde forbundet med nørder og spildtid, have en positiv indflydelse på mig og min udvikling? Tanken, om at gaming skulle højne mit faglige niveau, virkede fuldstændig håbløs, og jeg var ikke just begejstret for projektet. Men ikke kun undervisningsmetoden skræmte mig. Tanken om at jeg skulle arbejde sammen med nye mennesker – mennesker med andre interesser og kompetencer inden for computerspil skræmte mig. Pludselig var jég den uerfarne, og det var míg som skulle arbejde for forståelsen af emnet. Dette var en uvant situation for mig, og allerede her blev jeg udfordret.

Da forløbet startede, var mit hoved samtidig spækket med ideer og forestillinger om gamere. Jeg forestillede mig, at gaming var et alternativ, man tyede til, hvis ikke man havde andet. At alle gamere var en smule malplacerede og derfor foretrak at sidde alene foran en skærm. Det lyder hårdt, men dengang satte jeg ikke spørgsmålstegn ved mine tanker. Sådan var det bare, og mange mennesker går stadig rundt med lignende fordomme.

Jeg gik, som tidligere nævnt, ind til dette projekt fyldt med fordomme. Jeg var skeptisk og reelt en smule bange for det ukendte. Og netop frygten for det ukendte gjorde, at jeg dannede mig en masse tanker og ideer om gamere. Jeg skar alle over en kam og antog, at alle var ens. Men i sidste ende bundede alle mine fordomme ud i usikkerhed, uvidenhed og angst for det ukendte.

Gaming as in Learning er derfor et enormt vigtigt og lærerigt projekt. Et projekt, som ikke kun højner det faglige niveau, men som også lader forskellige mennesker og personligheder mødes i øjenhøjde. Det er et projekt, som giver unge mennesker muligheden for at møde andre personligheder og unge med andre interesser. Gaming as in Learning skaber dermed et helt specielt socialt samvær, som bringer alle elever, uanset interesse, sammen.

Rikke Gislum

< TIL FORSIDEN

