Et spil, hvor du er den mindste Matryoshka dukke i familien. Ikke nok med det – så skal du redde resten af din familie! Et helt unikt spil, som handler om taktik, snige-snige og puzzlebreaking – Stacking.

Stacking udkom i 2011 til flere platforme, herunder PS3, som jeg har spillet det på.

Det er et ret unikt spil – på samme måde som Matryoshkadukker er unikke (I hvert fald traditonen bag). Du spiller den mindste af dukkerne i en “dukkefamilie”, Charlie. Charlie skal ud for at finde sine søskende der alle er sat i arbejde – børnearbejde – af den “onde” i spillet – Baronen.

For at redde sine søskende, skal Charlie løse en række puzzles. Disse puzzles er udført på en sådan måde, at du er i en setting. Det kan være en banegård, et skib, eller lignende. Her skal du så komme fra A til B, men for at komme derhen, skal du smutte forbi fjender, som kan være vagter, soldater, eller lignende.

Man kan dels snige sig bagom fjenderne, da Charlie har nogle egenskaber, da han er den mindst mulige dukke. Det finurlige og unikke ved spillet er, at Charlie kan hoppe ind i dukkerne som er større end ham selv. Alle dukkerne har særlige egenskaber, så mens Charlie selv har fordelen ved, at være lille, kan han hoppe ind i figurer som måske er stærke, kan flyve, ordne noget, eller lignende.

For at illustrere det, har jeg lige lånt spillets trailer

Gameplay

De mekanikker man bliver præsenteret for i Stacking giver et godt og roligt indblik i klassiske spilmekanikker. Måden du bevæger dig og interagerer med figurerne og omgivelserne finder du også i mange andre spil. Samtidig er du hjulpet ret godt på vej med guides, osv, så spillet er for alle.

Det simple gameplay hjælper på brugervenligheden – åbenlyst. Samtidig er det et godt introduktionsspil – altså et godt første spil, eller et godt “samlings-spil”. Man kan sammen nyde historien, da spillet i høj grad også er for tilskuere.

Særpræget

Som nævnt er Stacking et ret særpræget spil, som netop beskæftiger sig med noget mange kender, men egentlig ikke har set på samme måde som spiludvikleren – Jeg har i hvert fald ikke på samme måde.

Udover, at man får historierne fra mange Matryoshkadukker og dermed får flere skæbner under huden og altså får udvidet sin horisont, så bliver man også introduceret for et spil der er bygget op i lighed med stumfilm. Der er ingen dialog og den der er, kommer som tekst mellem spilscenerne. Det virker fantastisk i spillet, men det ses heller ikke ret ofte. Derfor kan man introducere og skabe kendskab til genren den vej igennem.

Overordnet kan spillet godt bruges direkte til undervisningen. Særligt fordi spillet er spilbart, selvom man kun spiller starten af spillet i få timer. Læringskurven er meget jævn, så man skal ikke mange minutter ind, før man forstår konceptet.

Skal man hele historien igennem skal man regne med 4-6 timer.

Spillet koster i omegnen af 75kr på Steam, mens det er en anelse dyrere på PlayStationStore. Helt klart et kig værd!

Husk at skrive en kommentar, hvis du har prøvet, eller i sinde at prøve spillet!

Advertisements