Hvordan gør man? Hvad skal man sige til sin leder for, at få det her til at ske?

Jeg er egentlig ikke sikker på, at jeg har det endegyldige svar, men jeg har nogle klare pointers for, hvad der hjælper sagen.

Jeg har naturligvis også pitchet ideen for min leder – i første omgang for at sikre mig pædagogisk opbakning. Både min skole- og viceskoleleder deltog i oplægget, hvor en PS3 var sat til en projektor. Indledningsvis fortalte jeg kort om ideen, hvorefter min viceskoleleder blev sat til, at spille Thomas Was Alone og min leder fik en observerende rolle, for at de sammen kunne stykke en historie om Thomas og hans bekendtskaber sammen.

Jeg sprang ret meget bare ud i det, men jeg gjorde mig nogle klare erfaringer for, hvordan man skal gribe det an og hvad der er enormt vigtigt at få frem vedrørende undervisningsformen. – Indledningsvis, kunne der måske være noget spændende og relevant information i denne Quickguide

Kend din leder
Det gør du naturligvis allerede – du kender jo godt din skoleleder, men det er nu ret vigtigt, at have en idé, allerede før du laver “the pitch”, hvor din leder står ift nye initiativer. Derpå kan du nemlig prioritere, hvilke af nedenstående pointers du forestiller dig han/hun vil være mest modtagelig for.

Motivation
Motivation er en relevant og vigtig faktor, når man begynder på computerspil i undervisningen. En af de store fordele er klart, at eleverne oplever at de prøver noget varieret og noget anderledes. De fornemmer, at læreren gør sig umage for at finde noget relevant og vedkommende for eleverne.

Faglige kompetencer udfordres
Som Rikke skriver i indlægget HER, kan man blive udfordret på en helt anden måde, hvis man pludselig skal tolke og frembringe viden fra den konventionelle undervisning i computerspil. Hele formålet med dette site er jo også at se på hvilke faglige og sociale kompetencer man kan få af hvilke spil. Din leder skal selvfølgelig bruge nogle eksempler på, hvorfor det er fagligt givtigt at spille. Her er begreber som personkarakteristik, analysemodel, mulighed for teori i praksis, visuel  udfordring og mange andre relevante.

Samarbejde
Det nok bedst punkt, at bringe frem når du pitcher din leder er elevernes muligheder for, at blive bedre til at samarbejde. I computerspil, hvor der er et samarbejdselement, enten hvor hold er mod hold, eller hold er mod computeren, har man fordel af, at sætte en svær ramme op for eleverne, som kræver, at de virkelig lærer at samarbejde. Som lærer skal man se på kommunikation og rollefordeling – noget der kan overføres direkte til projektopgaver, m.v

Relation
Du er selvfølgelig som lærer allerede rigtig god til, at skabe relationer til dine elever. Når du så alligevel nævner relation overfor din leder, når du skal pitche ideen, er det fordi eleverne – som skrevet ovenfor – føler, at du gør en indsats for, at finde noget interessant for dem. Måden hvorpå du interagerer med eleverne under spilsessionerne, vil også være anderledes og denne måde kan, som så meget andet, være relationsdannende, alene pga undervisningens indhold.

Kommercielle spil
De spil, som står på hylderne i butikkerne og kan hentes fra en af de 3-4 store spilplatforme har en fordel som undervisningsspil ikke har. De har ikke en forudindtaget målgruppe, så de er nødt til at skabe en ved at være interessantDet er ganske enkelt nødvendigt for spillene at kunne sælge, så de skal skabe spænding og motivation allerede inden de kommer ud i butikkerne. Derudover findes der enormt mange forskellige spil og dermed kan du ramme hver eneste elevgruppe.

Start i det små
Når du så er ved at nå vejs ende med din pitch, kan du være heldigt, at din leder er så positiv, så der bliver snakket kroner og ører. Min erfaring er umiddelbart, at jo lavere det tal er, desto mere sandsynligt er det, at initiativet kan blive til noget. Tænk derfor småt, eventuelt ud fra platforme I allerede besidder – spillene behøver ikke være nye for, at være gode. Følg med på bloggen for inspiration til hvilke løsninger der kunne være interessante.

Når du kommer ud fra oplægget har du med al sandsynlighed været gennem følgende:

  • Motivation for eleverne
  • Styrkelse af samarbejdsevner
  • Rige muligheder for styrkelse af relationer
  • Hvorfor kommercielle spil er gode til formålet
  • Mulighederne for at starte i det små

Lad høre i kommentarerne eller på Facebook hvordan det går!

Rigtig god fornøjelse – og held og lykke!

TILBAGE

