Empire Earth – Et spil som på papiret tager spilleren gennem historiens mange tidsaldre og sågar giver playeren muligheden for at udforske en måske ikke så fjern fremtid.

Der er skrevet og sagt meget om Empire Earth og mange er ligesom jeg, enige om, at det er en fantastisk godt RTS-spil! – RTS genren beskæftiger jeg mig med i et andet indlæg.
Der er også skrevet, at Empire Earth er et godt historisk spil. Præmissen for spillet er jo også godt og det giver virkelig muligheden for, at eleverne kan blive bekendt med et af de meget centrale begreber fra historie: Kronologi. Det er særligt vigtigt fra 3.-6., hvor man typisk kommer gennem en del længere tid, end fra 7.

empireearth2

Derfor har jeg en klar plan om, at Empire Earth II, skal indgå i undervisningen for mit historiehold på 6. årgang fra starten af 2017. Mine umiddelbare tanker bevæger sig omkring, at vi tager en hel dag, hvor vi kan blive introduceret til spillet. Herefter skal vi kun arbejde med spillet fra tid til anden, sideløbende med den ellers planlagte undervisning. Jeg tænker, at vi skal gøre nogle holdt indimellem, i takt med, at enten eleverne eller deres modstandere når gennem en tidsalder. Det skal vi reflektere over – Eksempelvis omkring kronologi, men bestemt også hvilke omstændigheder der skal gøre sig gældende for at man kan udvikle sig – måske endda sammenligne med historiens virkelige indhold.

Mine indledende ideer går også på, at vi skal ind i multiplayerdelen af spillet – formodentlig  i sidste del af forløbet. Det kan jo passende være evalueringen, som får synliggjort, hvad eleverne har taget med videre – både den teoretiske og praktiske.

Jeg glæder mig til, at gå i gang! Og jeg lover at holde jer opdateret. Kommentér gerne, hvis du har tanker, eller inspiration.

