Af Torben Thulstrup, Lærer, Mejlby Efterskole.

Hvordan skal jeg indrette lokalet? Hvem kan jeg få til at trække strøm- og netkabler? Gad vide, om der overhovedet er et lokale? Jeg skal da have hæve-/sænkeborde og gamerstole! Hvilke computere eller hvor kraftige skal de være? Sigter jeg for højt eller for lavt? Hvad skal vi spille? Skal det være eSport eller spil som undervisningsmiddel/tekst? Hvad nu, hvis jeg ikke får min vilje? Hvordan organiserer jeg spillene, hvis det bliver på elevernes egne computere? Skal jeg starte et helt andet sted?

Spørgsmålene er rigtig mange, når man giver sig i kast med sådan et projekt. Man kigger som lærer efter essensen i det – hvad kan eleverne få ud et sådant tiltag. Er der noget at vinde? ABSOLUT. Hvis det bliver gjort rigtigt. Det skal også nævnes, at der er væsentlig forskel på, om, det man vil starte, er eSport (og mere konkurrenceorienteret) eller om det er undervisning gennem spil. Det var ikke det store problem for mig, da jeg ganske enkelt ikke har kompetencerne til eSport.

Det var for mig rigtig vigtigt at finde ud af, om det var en mulighed at starte sådan et forløb, men det var også en balancegang. Skulle jeg lave et mindre powerpoint med et par billeder eller skulle jeg gå all-in og komme med en stor, velforberedt projektbeskrivelse? Det er smag og behag, hvad man vil vælge – jeg valgte førstnævnte, da jeg ikke ønskede at spilde en masse tid på informationssøgning, 3D-modeller, projektbeskrivelse, etc. Herefter gik jeg i gang med at undersøge de mange ting.

torben2

Jeg startede med at lave et mindmap, hvor jeg grenede det ud efter, hvem jeg kunne snakke med, hvad formålet skulle være, hvilke spil man kan bruge og så videre. Det var (og er) et stort tankemylder, der skal holdes styr på og det hjalp dette med. Dog var det, som hjalp mig allermest – det som fik banket overskud og motivation op, og banket uoverskueligheden lidt af banen – at jeg fandt programmet SketchUp, hvori man, relativt simpelt, kan lave 3D-modeller. Jeg lavede mit lokale. Lokalet. Bestemt ental. Jeg skabte et virtuel billede af, hvordan jeg ønsker det skal se ud, hvor jeg vil hen. Jeg stod der, jeg underviste med computerspil. Motivationen er enorm og jeg er gået i gang med at undersøge computerspecifikationer, møblement, undervisningspotentiale og –forløb i spil. Herunder arbejdes der på, at komme på mange inspirationsture til andre efterskoler, folkeskoler eller noget helt tredje.

Slutteligt er der selvfølgelig også det økonomiske aspekt, da computere, skærme, stole, borde, netværk, etc, er smådyre sager – husk, det skal ganges med antallet af elever i klassen/normeringen. Hertil kommer også indkøb af spil! Det er selvfølgelig ikke mig som privatperson, der skal betale, men… Det kan derfor være vigtigt at overveje, hvordan man kan tage faget i etaper. Hvor skal vi starte, hvad gør vi i anden etape og hvornår skal vi nå drømmeland.

Der er mange bolde, som skal jongleres efter kunstens regler, men det er absolut ikke umuligt, hvis motivationen og glæden ved spil er til stede.
Til slut vil jeg citere den tidligere undervisningsminister, Bertel Haarder: ”Spørg, for S****!”

Good luck, have fun, ppl.

