En af de charmerende ting ved GAMING as in LEARNING er, at der kan tænkes lidt ud af boksen og det hele i og for sig ikke behøver være så poleret, som det forlagene sender ud. Det betyder også, at der kan blive kastet ideer op i luften.

Jeg har fået en idé!

Super Mario Maker, som er lavet til Wii U og 3DS fra Nintendo har et potentiale, synes jeg. Særligt i billedkunst, som jo (desværre?) hører til i de yngre klasser.

Super Mario Maker er et spil, hvor man selv får lov at designe levels i Super Mario. Spillet, som jo ingen introduktion behøver, har alle de klassiske elementer med. Med tanke på spillet, tænker jeg, at man kunne arbejde med

  • Storytelling
    • Hvorfor bygger du din level på den måde?
    • Hvad er det for en historie du “bygger”?
  • Æstetik
    • Er det vigtigt, hvordan baggrunden bygges?
    • Hvorfor har du valgt de farvekombinationer, som du har?

Jeg er ikke billedkunstlærer – så hvis du er – skriv en kommentar! Hjælp mig lidt her, for jeg synes faktisk det kunne være rigtig interessant.

Super Mario Maker laves som nævnt kun til de to konsoller, og jeg må jo blankt erkende, at jeg til stadighed ikke kender en skole i Danmark, der har nok Wii U eller Nintendo 3DS til, at det her er realistisk – Det skal der naturligvis ændres på. En Nintendo 3DS koster i skrivende stund 1300kr og spillet knap 300. Det er en ret dyr investering, hvis man ikke vil mere med konsollen.

sackboy

Der findes et alternativ dog. Little Big Planet 1, 2 og 3, som laves til hhv PS3 og PS4 har de samme levelbuilding muligheder. Klart et kig værd.

Lad mig høre hvad I tænker – Kan ideen modnes til noget brugbart, eller skal den lægges permanent på øverste hylde, sammen med alt det gamle legetøj.

 

< TIL FORSIDE

