Vi indvier Den Varme Stol med en pige, som er i berøring med gaming hver eneste dag. Marie er kendt på Twitch med mere end 9000 følgere og jeg har taget en snak med hende om gaming, undervisning, fordomme og udvikling.Udover sin Twitch-konto, er Marie en helt “almindelig” pige på 19 år, som fik sin studenterhue sidste sommer. Hun er meget aktiv i frivillige organisationer, hvor hun arbejder med unge som er ramt af livet, ligesom hun arbejder hos Rødovre Dyreværn.

Jeg selv kender Marie som streamer og “gamergirl”, hvor hun er aktiv på sociale medier – også for at kunne skabe sig selv et navn. Hun er e-sportsgamer, men har undergået en udvikling for at komme dertil.

Mit udgangspunkt i min samtale med Marie, har været at finde ud af, hvor hun er kommet fra, hvilken undervisning hun har haft og hvilken hun har savnet. Derudover er jeg af den klare holdning, at til trods for jeg selv har spillet mange spil i mange timer, så vil flere gamere altid være bedst – så lidt ekspertviden har jeg også drænet Marie for!

Nogle af hendes klare pointer med gaming er det sociale aspekt. Både det faktum, at man er i interaktion med andre mennesker – til tider RIGTIG mange mennesker, men også i forhold til samarbejdeHun er som nævnt en del af e-sport i Danmark og samarbejde er derfor centralt for hende.

Det hele har jeg taget en snak med hende om i interviewet her:

Alle mine forsøgskaniner til Den Varme Stol bliver introduceret med det samme spørgsmål – nemlig “Hvordan husker du din folkeskoletid?” – Til det svarer Marie –

Når jeg tænker tilbage til undervisningen i folkeskolen, så er det ikke så positivt igen. Jeg gik på en gammel skole, så derfor var det hele forældet, både undervisningen og udstyret. Det betyder dog ikke, at jeg ikke havde nogen dejlige lærere, men der er for mange huller.

“I de første år af min skole tid, kunne man dog nemt se bort fra udstyret, da alt ikke var så teknisk. Men da årene gik, kom der en masse af nye muligheder frem, som kunne inkluderes i undervisningen. Det var dog svært for vores skole, at kunne betale for fx smartboards eller nye computere. Jeg husker tydeligt selv, at vi havde bærbare computere på min skole, som var utroligt langsomme. Der gik lang tid før, at undervisningen faktisk kunne begynde, og det var faktisk lidt stressende – især for læreren. Selvom det var lidt stress på, så gik det bare nemmere på computere, da vi alle er vokset op med en computer, som vi udnytter gevaldigt til hverdag. Det tog desværre nogle år før at lærerne indså, at man skal følge udviklingen ligesom eleverne.”

watson2

Den udvikling er jeg jo tilhænger af, men blev nysgerrig på, hvad Marie egentlig mente med det, så jeg bad hende beskrive den.

“Som jeg nævnte tidligere, så er vi opvokset med telefoner og computere. Det var nyt og spændende, og når noget er så banebrydende som en mobiltelefon, så er alle nysgerrige. Jeg var selv utroligt nysgerrig eftersom de voksne havde en telefon, som kunne alt muligt smart.
Jeg husker endda selv, da jeg fik min første telefon, som er den velkendte Nokia 3310. Det var helt fantastisk dengang, men det går hurtigt, og lige pludselig var der nye telefoner ude, som kunne noget nyt og det er bare gået amok lige siden. Dengang var folk også opsat på, at få det nyeste, selv hos børn. Da mine venner fik en ny Nokia eller Sony Ericson, så skulle alle se og man blev hurtig misundelig. Det gik dog først helt amok, da Apple kom på banen. Jeg var den første i min klasse, som fik en iPhone, og den kunne jo en helt masse. Vi kunne lige pludselig gå på nettet via en mobil, og at være online var noget helt specielt. Man kunne selvfølgelig stadig være online på computeren, men den havde man ikke ved sige hele tiden. Det blev dog nemmere, da computerne også udviklede sig, og det var jo helt fantastisk, at gå fra en kasseskærm til en bærbar.”

Så langt så godt. Marie er fra 90’erne og en af de første generationer som fik mobiltelefoner som helt bette børn. Var det så hendes indgangsvinkel til gaming? Det måtte jeg derfor spørge ind til:

“Jeg har altid været omringet af spil, og det har jeg fra min bror. Han blev dog introduceret af min far, som også selv spillede computer. Jeg har som sagt altid været utrolig nysgerrig, og det min bror foretog sig, var noget som automatisk interesserede mig. Jeg så ofte min storebror spille computer, og lærte en del fra ham. Jeg måtte desværre ikke låne hans computer, men hans PS1, som senere blev til PS2 og PS3, har jeg spillet en del på. Jeg fik selv først en computer da jeg blev ældre, og den var ikke særlig samarbejdsvillig. Det var først efter min konfirmation, at jeg kunne købe en bærbar, som kunne lidt mere. Den har jeg siddet utrolig meget foran siden min bedste ven introducerede mig til spil, så som League Of Legends. Jeg kom ofte i skole med mærker på håndleddet efter computerbrug, da jeg sad sent oppe eller havde været til LAN-party i weekenden.”

Marie har altså spillet i mange år, men hvordan har det egentlig gavnet hende? Det kan nogle gange være svært at reflektere over. Hvis jeg får spørgsmålet “Hvad har du fået ud af, at game?”, så vil mit svar være grundigt nu – men kun fordi jeg har stillet mig selv det så mange gange. Lad os se hvad Marie tænker.

“Når man er online, møder man folk fra hele verdenen, så man er automatisk tvunget til, at snakke engelsk. Det er en stor fordel, hvis man gerne vil lære. Udover det er de fleste spil på engelsk, så man er tvunget til, at skulle læse alt på engelsk. Det er faktisk ret nyttigt, da man lærer flere svære ord end dem man får fra undervisningen. Gaming har gjort, at jeg snakkede flydende engelsk allerede da jeg gik i 8. klasse. Det er jeg utrolig glad for, da det bringer mange fordele med sig. Der er desværre mange, som ikke kan engelsk særligt godt, det kan endda ses i gymnasiet. Mange af dem fra min klasse havde en del problemer, da de ikke har brugt sproget på samme måde som mig. Udover at lære sproget, så er gaming med til, at udfolde ens kreativitet. Jeg har spillet en del Minecraft, og endda lavet designs ved siden af, i et matematik kladdehæfte, som jeg kunne bygge senere hen. Mange i dag er også kreative via videoer, som de selv producerer og uploader på YouTube. Selvom det bare er Minecraft, så betyder det ikke, at man ikke skal kommunikere, hvis man spiller med venner. Der er en del, som skal planlægges og man skal arbejde som et hold. Kommunikationen i Mincraft er dog lidt mildere frem for hvis du spiller League Of Legends eller CS:GO, som er kendt fra E-Sport. Man kan ikke spille de to spil uden kommunikation og samarbejde, så derfor skal man være god til, at lytte og tage imod kritik. Man kan altid forbedre sig, og man lærer også en hel del af andre, selvom det er ens venner, som man ellers ser til hverdag. Noget som jeg selv lægger meget mærke til, er min reaktionsevne. Jeg reagerer på bare den mindste bevægelse, og er altid hurtig på aftrækkeren. Jeg går meget op i mine spil, og er altid meget fokuseret. Det er næsten en trance, som du kommer ind i, da der er så meget, som man skal tænke på, når man spiller. Men selvom det kan være stressende, så er det også fedt.”

Marie spiller mest LoL (League of Legends), CS:GO og H1Z1. Det er tydeligt, at hun har erfaring, og er god til at sætte ord på sine kompetencer. Samarbejde, kommunikation, kreativitet og sprog er noget af det mest centrale hun har fået ud af gaming, men hvordan ser hun egentlig mulighederne for andre?

“Jeg synes det er vigtigt, at der kommer mere fokus på samarbejde og koncentrationsevne. Kan tydeligt huske, at der intet samarbejde var, når man skulle lave gruppearbejde. Folk skal indse, at man kan komme igennem ens opgaver meget nemmere, hvis man arbejder som et hold. Det gør også oplevelsen sjovere, selvom det er lektier. Udover det, så er det vigtigt at lære af hinanden, så man også kan forbedre sig selv. Som jeg nævnte tidligere, så bliver ens planlægning også bedre, som holder koncentrationen oppe, da man nemmere kan overskue travle dage med lektier.”

Pointerne med gruppearbejdet, mener jeg selv er helt centralt – for meget gruppearbejde i folkeskolen bliver til “Du laver det, jeg laver det og så afleverer vi”. Det giver hverken det bedste eller nemmeste resultat.

watson1En af de opgaver jeg mener GAMING as in LEARNING søger at løse, er afmystificeringen af “gamer”-begrebet, blandt de almindelige danskere, lærere, ledere, forældre, osv. Det er til dels også formålet med interviewrækken “Den Varme Stol”. Årsagen skal findes i alle de fordomme som findes – nogle af mine elever har også beskæftiget sig med dem i deres bidrag til gamingasinlearning.dk. Hvordan ser Marie egentlig på fordommene?

“Der vil altid være fordomme – om du arbejder på McDonald’s eller som IT-supporter. De fordomme kommer ren og skær fra uvidenhed, og det er der især omkring gaming. Der kan derfor komme mange negative kommentarer. Derfor snakker jeg ikke med familie eller venner omkring computerspil, med mindre jeg ved, at de kender til gaming. Jeg får ofte en hel tale omkring, hvor latterlig gaming er. Tiden har ændret sig, og det forstår alle voksne ikke, da de voksede op på anderledes vis. De glemmer også ofte, at vende dem om, eftersom de selv kan finde på, at sidde foran tv’et i timevis og kigge ind i en skærm. Det er dog ikke kun de voksne, som kan være lidt stride. Mange unge tror også, at alle der spiller computer er nørder, som man fx ser fra film. Møder endda mange mennesker, som bliver overrasket over, at jeg spiller computer, da jeg ligner en ”normal pige”. Er derfor meget glad for, at E-sport er kommet mere frem, så flere får forståelse inden for gaming og ikke er så dømmende.”

Maries pointer kan ikke være andet end motiverende for, at lære hende bedre at kende og støtte hendes karriere indenfor E-sport. Derfor kan jeg kun opfordre til, at man slår et smut forbi hendes Twitch eller Facebook-side.

God fornøjelse!

