Nanoforløb! Sådan et skal der til. Vi snakker naturfag og vi snakker multiplatformsspil. Spillet vi skal spille hedder Plague og går i alt sin enkelthed ud på, at udrydde verden – Og hvem synes ikke det er fedt?

Plague Inc. er et spil, som kan gå hen og blive en lille tidsrøver. Spillet er sat på et verdenskort, et udviklingselement, samt en statistikdel. Disse tre komponenter giver spillere muligheden for, at udvikle og igangsætte smitten af en virus, en bakterie, parasit, eller en af de andre mulige infektionsformer. Formålet er, at få hele verden smittet med sygdommen, for så at udvikle sygdommen til, at blive dødelig.

Spillet er ikke specielt krævende, hverken af brugeren eller enheden. Det fås til både iPhone, iPad, Android samt PC. Der findes gratis udgaver og betalte udgaver, begge kan bruges.

I dette forløb er spillet tænkt som en form for brainbreak i biologi, men kan utvivlsomt også benyttes i de større mellemtrinsklasser i Natur & Teknologi. Spillet er ikke nødvendigvis synderligt repræsentativt for virkeligheden, men med så mange andre spil, kan det give eleverne blod på tanden – mere om det i selve forløbet.

Spillet kan bruges i både stort og lille omfang, da det er let at gå til, men har tilpas mange sværhedsgrader og mulige infektionsformer til, at spillet kan tage mange timer.

Jeg har inkluderet et par billeder fra mit eget spil på min Android-telefon, som lige kort beskriver spillets indhold. (Tryk på dem for beskrivelse og Slideshow)

Plague Inc.

Spillet kan hentes via AppStore, Google Play Store, eller Steam, alt efter platformen.

Når eleverne har hentet spillet, skal de i gang. For elevernes, evalueringens og din skyld, kan det være en god idé, at lade eleverne tage screenshots gennem deres oplevelser. Hver gang de står ved et vendepunkt, hvis de oplever noget skægt/pudsigt i spillet, hvis de finder noget urealistisk eller på andre måder får lyst til at dokumentere deres fremgang – SCREENSHOT!

1. lektion – Introduktion
Eleverne installerer spillet og begynder med bakterien. Lad eleverne starte på Easy eller Normal. På den måde, bliver eleverne bekendt med spillets mechanics. Det er formålet med denne time.

2. lektion – Reflektion
Start ud med en “Hvad lavede vi egentlig sidst?”-dialog på klassen. Eleverne skal herefter igang med et grundigere spil. Igen starter de på bakterien, som de skal gøre helt færdig – dvs alle sværhedsgrader. Undervejs skal de være opmærksom på følgende:

a. Hvilke smitteveje fandt du mest effektiv? Hvorfor?
b. Hvilke egenskaber brugte du til at modstå behandling? Hvorfor?
c. Er der lande som er sværere at “få ram på”? Hvilke og hvorfor?

3. lektion – Det ekstra niveau
Følg op på 3. lektions reflektionsspørgsmål på klassen.
Eleverne skal nu deles i 6 grupper. De kan laves tilfældigt. Hver gruppe elever skal nu tage sig af en af de andre sygdomsformer: Virus, Fungus, Parasite, Prion, Nano-Virus og Bio-Weapon. Lad eleverne starte lavt i niveau og bed dem stige, efterhånden som de bliver færdige.

4. lektion – Evaluering.
På klassen skal I nu have en snak om de forskellige sygdomsformer. Både bakterien, men også de seks andre, som I beskæftigede jer med i lektion 3. Brug følgende spørgsmål som guide til samtalen:

a. Hvilke kendetegn har de forskellige sygdomsformer og hvordan kommer det til udtryk?
b. Hvad skal man være opmærksom på ved de enkelte sygdomsformer?
c. Er der nogle sygdomsformer som er sværere at bekæmpe, sværere at udvikle og sværere at beskytte end andre? Hvordan kommer det til udtryk?
d. Hvad fra Plague Inc. kan man overføre til virkeligheden?

 

God fornøjelse med spillet!

Advertisements