GAMING as in LEARNING har endelig fået en mainbase – Et lokale kun til Game Based Learning. Den er desværre ikke fyldt op med lækkert GAMING hardware endnu – men et skridt i den rigtige retning!

Noget af det, som skal sidde i skabet, når man laver sådan noget her – altså computerspil i undervisningen – er det tekniske. Det skaber meget frustration, både hos underviser og elever, hvis der er knas med det tekniske. Det gælder i den almindelige undervisning, men det gælder sandelig også når hele undervisningen er bygget op omkring teknikken.

Det helt basale, som nu udgår stammen i GAMING as in LEARNING, er netværket. Fra starten har jeg været ret bevidst om, at det var en rigtig dårlig idé, at bruge det trådløse netværk på skolen. Dels fordi den type netværk er mere lukkede end det kablede, men også fordi hastighederne du kan presse ud, ikke er nær så høje – særligt på visse enheder med svage antenner.

Derfor har de fantastiske servicemedarbejdere på skolen nu opsat en af vores 24-ports CISCO switches og trukket kabler ud i lokalet, så jeg har 5 GAMING-øer i lokalet. Dertil har jeg i krydsfeltet koblet lokalet op til en 100mbit port, som er blevet bedt om at genkende switchen.

Første rigtige test skulle stå tirsdag d. 17. januar, hvor Skolen i spil var på besøg, for at teste Alien Swarm. Alle 16 elever som var på netværket oplevede ingen lag – lige med undtagelse af en enkelt elev, som ikke lige havde fået sat netkablet i maskinen – endnu et bevis på at WiFi bare ikke spiller helt så godt i sammenhængen her.

Jeg har vedhæftet lidt billeder af lokalet. Smid gerne en kommentar om hvad du synes.

 

Advertisements