Det første spil, som vi skal kigge på fra mit spilbibliotek er Roller Coaster Tycoon 2. Spillet går i alt sin enkelthed ud på, at skabe en forlystelsespark, som kan køre rundt økonomisk.

For at gøre det, skal man skabe et parkdesign som er populært nok til, at parkens gæster har en god oplevelse.

Spillet er en efterfølger til Roller Coaster Tycoon og er siden blevet efterfulgt af en 3’er. Et nyt er på vej, men forventningerne er ikke synderligt høje, da 3’eren faldt igennem – også fordi 2’eren er så fantastisk.

rct2layoutfinishdone

Et alternativ er Planet Coaster, som er et nyt spil med mange af de samme tanker bag.

Roller Coaster Tycoon 2 koster i skrivende stund €9.99 på Steam pr licens.

Spillet rummer mange ting som kunne være interessant, at lade eleverne reflektere over:

Økonomi
Parken skal løbe rundt. Du har nogle penge som du skal skabe en park for, ansætte mekanikere, pedeller, osv, købe forretninger til salg af souveniers og bygge store rutsjebaner, så gæsterne har noget at kaste op over på dine indkøbte toiletfaciliteter.

rctfinance.gif

Der er et stort økonomisk element i spillet, som blandt andet genererer statistikker, tal, grafer, m.v. Disse alene har indhold nok til, at eleverne kan reflektere over det matematiske og træne mundtlig matematik.

Fysikkens love
Det er ÅBENBART ikke ligegyldigt hvordan man bygger sine forlystelser. Det har jeg i mine spæde år som parkejer måtte sande. Der skal fart nok på til at vognene kommer over bakkerne, men ikke så meget så de bare flyver afsted. Det er ikke ligegyldigt om du har 3 eller 6 vogne på, ift vægt og det giver et RIGTIG dårligt resultat, hvis G-kræfterne er så ekstreme så gæsterne på det nærmeste besvimer.

rct2crash

Alle disse elementer er tænkt ind i rutsjebanedesigns i spillet. Helt genialt, for selvom der er mulighed for succes ved ganske enkelt bare, at prøve sig frem, så kommer man langt ved at tænke over fysikken i det.

Infrastruktur
Også her er det åbenbart afgørende hvordan parken er designet. Selvom citybuilders ofte vil klare jobbet bedre, så kan spillet være med til at drage parallellen. Det nytter ikke noget, at toiletterne er langt fra hinanden, det er en vildt god idé at have bænke tæt på madindkøb og man kan jo være drilsk at placere den mest populære forlystelse i fjerneste hjørne af parken, så man tvinger gæsterne igennem det hele.

rctlayoutdone

Den form for tænkning er god for eleverne at have – særligt hvis de arbejder med en form for innovation eller fremtidig forretningsdrift. I min tid på handelsskolen lavede vi i hvert fald mange opgaver med den form for tænkning.

Spillets opbygning er også ret fantastisk ift brug i undervisningen, da man kan vælge at spille scenarier – sågar baseret på virkelige parker. Man kan vælge at spille customscenarier. Du kan altså som lærer designe en park de skal arbejde i. Slutteligt kan du også bare arbejde med rutsjebanerne i rutsjebanedesigneren.

Mulighederne er ret mange – også flere end jeg har nævnt her.

I “Biblioteket”-serien kigger jeg ikke så konkret på hvordan undervisningen kan tilrettelægges, men prøver i stedet at udvide DIT kartotek, så du har flere spil at vælge imellem når du skal i gang. Måske jeg didaktiserer noget på det en dag.

Hvis du blev inspireret, så del lige opslaget på Facebook, smid en kommentar og fortæl naboen om det!

< TIL FORSIDEN

Advertisements