Af Susanne, mor til Lukas i 8. klasse

I starten var det svært at greje, hvorfor så mange timer skulle bruges foran skærmen. Lukas har siden 6. klasse siddet ved sin computer dagligt og ofte mere end ikke i flere timer i træk.

Da det startede satte min mand og jeg mange grænser for hvor meget og til hvad han måtte bruge sin computer. Der var ingen voldelige spil og brugen af Internettet forsøgte vi også at begrænse.

Lukas blev dog mere og mere opmærksom på begrænsningerne, så i takt med at han også blev ældre “blødte” vi lidt op. Og hvorfor egentlig ikke?

Lukas passer – og passede, sin skole. Han var aktiv med vennerne, mest i weekenden, og computerspillet gjorde ham jo glad.

Fra begyndelsen blev spillene også samtaleemne ved spisebordet, eller hvis han “lige skulle vise noget” som han havde bygget i Minecraft, eller måske en figur i et eller andet internetspil. Computerspil blev Lukas’ fritidsinteresse. Det har også sat sig sine spor i hans faglighed. Han har siden han begyndte at spille, været interesseret i engelsk og i at lære. Og selvom han aldrig rigtig har været udfordret i skolen, så er jeg sikker på, at hans computerspil har gjort noget for hans koncentration.

Måske endnu vigtigere, så er hans logiske sans rigtig god. Det kan være fordi jeg sammenligner med min egen, men under alle omstændigheder har det en sammenhæng til den type spil, som han godt kan lide at spille på sin XBOX og PC. Så er det spørgsmålet om hønen og ægget. Spillede han spillene først og blev dygtig, eller var han dygtig og begyndte at spille? Det ved jeg ikke.

Vi begrænser stadig Lukas. Han skal fra tid til anden have at vide, at det er vigtigt, at vi spiser sammen og at han ikke skal sidde med sin bærbare, eller sådan, hvis vi er på besøg hos familie, på ferie eller lignende. For det meste tager han det positivt.

Jeg er glad for, at være mor til Lukas – En GAMERDRENG!


Indlægget af Susanne er ikke redigeret på nogen vis. Jeg har ikke selv Lukas, men kender Susanne fra andre sammenhænge.

Husk at like siden på facebook og kommenter dette opslag!

 

