“Jeg spiller ikke…” er den kommentar jeg hører mest, som den største barriere for, at mine kollegaer kommer i gang med computerspil i undervisningen.

Der er bare et problem – Det passer ikke!

Hvorfor passer det så ikke? Alle gamer. Tidligere radiovært Sara Frost har en YouTube-kanal af samme navn og hun har en pointe. Alle gamer. Hendes koncept er, at tage kendte danskere ind for at spille spil og tage en snak om løst og fast. Min pointe er ikke, at alle gamer på en konsol eller en pc i samme grad som jeg selv dog.

Men alle gamer! For måske spiller du ikke computer. Du kan måske heller ikke finde ud af, at finde de rigtige knapper på joypaddet til Playstation4, men du spiller. For du har garanteret haft Candycrush på din telefon, eller HayDay måske.

“Ja ja, men det er jo ikke rigtig at spille” – Jo, det er det faktisk og det gør dig klogere ift at forstå spil som koncept, genre og medie.

Det er lige præcis det, som er så enormt vigtigt; at du udvikler og forbedrer dine spilkompetencer.

Hvad er så det vigtige? Hvad er pointen?

Pointen er i virkeligheden, at spil som HayDay, Candycrush, Wordfeud osv, faktisk udgør et stadig voksende spilprincip, hvor de sociale medier også spiller ind og som er mindst ligeså vigtigt og elementært at beskæftige sig med, som de andre spilgenrer jeg tager fat i.

Så til dig der sidder derude og “ikke gamer” – Jo du gør!

