Gaming giver rigtig god mulighed for, at elever kan være eksperter.

Rigtig mange elever – særligt de som i forvejen spiller – kender mere til spil, end den voksne generation gør. Hvad mener jeg så med “den voksne generation”. Jeg ved da meget om spil? Jeg er trods alt kun 30.

Virkeligheden er bare den, at efter 2 børn, et fuldtidsarbejde og familie på fyn, så er der ikke så mange timer til spil, som der engang var. Jeg er en af dem som spiller meget i den situation – det er jeg sikker på. Meget af eleverne er bare også rigtig kendte i universet.

Der er blevet snakket om, at mange elever er født ind i IT-verden, men de har på ingen måde de kompetencer de skal bruge. I spilverdenen er de langt mere erfarne.

Derfor er selvproduktioner, baseret på spil også oplagt. Det styrker elevernes evne til at videreformidle viden. Noget som er en del af fælles mål i adskillige fag. Hvilke spil er så særligt egnede? I virkeligheden er alle spil brugbare – det afhænger af hvad de skal.

Jeg har planlagt indlæg vedrørende dette emne, hvor jeg blandt andet vil se på følgende spilbaseret selvproduktioner:

  • Gameguides
  • Anmeldelse
  • Let’s Play
  • Poster

I alle disse discipliner er spillets indhold ligegyldigt – det er klart, at det giver mening med spil som mestendels dækker en eller anden kompetence, som vi kan bruge i undervisningen – også for at gøre det relevant.

Hvad kan selvproduktionerne så medføre?
Det kan medføre, at eleverne får succes. De oplever, at de laver produktioner om et spil – et emne – som de er bedst til, eller som de har en særlig ekspertviden indenfor.

De får noget at producere. Mange elever har svært ved at få ideer, hvis de bliver bedt om at lave en fristil, eller lignende, men her er der mulighed for, at eleverne har en bred ramme som giver dem frihed, men også begrænsning til at finde ideer at lave noget ud fra.

 

Afslutningsvis vil jeg gerne give et eksempel på, hvordan man kan bruge spil til produktioner, som ikke har noget som helst med spil at gøre.

I kristendom har jeg flere gange lavet en opgave, hvor eleverne skal lave en filmproduktion med titlen “Lidelse”, hvor de kan/skal lave en film, hvor omdrejningspunktet er lidelse. Der er mange gode elevproduktioner, hvor elever har lavet selvmordsvideoer med dem selv foran kameraet.

For 2 år siden, da en af mine 9. klasser fik opgaven, kom en pigegruppe op og spurgte om ikke de måtte lave filmen i The Sims – Og JO! ENDELIG! De brugte så adskillige ingame timer på at skabe en figur, som forelskede sig, giftede sig, men hvor manden hun giftede sig med, endte med at være hende utro og de gik fra hinanden, efterladende hende i total og bundløs sorg.

Et andet eksempel var, da en drengegruppe sidste år brugte GTA V i samme dur. En fyr havde brug for succes og penge, da han blev jaloux af at se på alle de penge de rige havde, med alle de lækre biler, osv. Han røver en bank og får masser af penge, succes og damer. Men som enhver anden karmahistorie, resulterer det i, at han kører galt og omkommer i en af disse lækre biler.

Netop det her giver spil en mulighed for – At udforske, undersøge og SKABE historier.

< TIL FORSIDE

