Tidligere på bloggen teasede jeg, at 9.b. havde fagdag i historie med fokus på computerspil. Jeg lovede ved samme lejlighed, at gå i dybden med det på et senere tidspunkt.

Det senere tidspunkt er nu kommet.

Det er mandag i uge 49, 9.bs 19 elever møder ind til en dag med historie og computerspil. Dagen starter ud med at læreren (mig), fortæller om dagens indhold:

Eleverne bliver inddelt i 5 grupper. Hver gruppe har et computerspil, forskelligt fra de andres. Fælles for alle computerspillene er, at de er inspireret i historie.

Opgaven går så på – Spil computerspillet. Så meget som muligt (Dagen går fra 8-15). Lav en sammenligning mellem spillet som kilde og virkelige, valide, kilder. Fremstil et grafisk slutprodukt som synliggør denne sammenligning.

Spillene var: World in Conflict, Company of Heroes, Cæsar III, Commandos: Behind Enemy Lines og Assassin’s Creed: Unity.

Efterhånden som dagen gik, kunne man få mange indtryk og observere meget. Som lærer oplevede jeg i nogen grad, at nogle af grupperne var lidt frustreret over, at de pludselig skulle spille computer, når de jo aldrig spiller computer og da slet ikke i fritiden. Andre grupper fandt det ret spændende og udfordrende – på den gode måde. Nogle nye relationer blev skabt, fordi de nu var tvunget til at hjælpe hinanden videre i spillene. Derudover fik de jo, uanset spillet, drøftet spillets indhold og dermed det faglige indhold.

Jeg har samlet nogle billeder fra dagen her –

This slideshow requires JavaScript.

Eleverne selv havde også nogle spændende inputs til undervisningen i historie med computerspil:

“Generelt synes vi, at det er spændende at prøve anderledes læring, fordi det er med til at få forskellige elever med i undervisningen. Børn som har svært ved faget har en mulighed for at få en god dag, hvor de finde ud af hvad de er gode til. Man får mere lyst til undervisning i og med at den er anderledes og man ikke bare skal slå op i en bog og læse højt.” – Gruppen som spillede World in Conflict (3 piger, 1 dreng)

“Vi tænker ikke at man ville kunne få så meget ud af en bog, fordi når man læser en bog så er det nemt til at glemme ting end det er når man spiller det på en konsol eller lignende.” – Gruppen med Assassin’s Creed: Unity (2 piger og 2 drenge)

“Spillet er som sagt ikke en helt perfekt repræsentation af de begivenheder der skete i Norge i tidsperioden, men den giver en indsigt, og med en lille smule research kan man finde ud af at spillet er tæt på virkeligheden. Spillet giver også mig en lyst til at researche lidt selv og det synes jeg er en meget god ting.” – De to drenge som spillede Commandos: Behind Enemy Lines

De her ting, understøtter jo (ikke så overraskende, da jeg har valgt citaterne) min pointe. Jeg vil dog godt knytte lidt kommentarer til. World in Conflict gruppen fandt også, at der ikke var ret meget historie i spillet. Spillet er jo i bedste fald kontrafaktisk historie, hvilket deres grafiske produkt også reflekterer (Vedhæftet nederst). Læringen er dog central. De fik et indblik i moderne krigsførelse – eller et bud herpå – og fik tænkeren i gang i forhold til historiske scenarier.

Gruppen som arbejdede med Commandos rammer hovedet på sømmet, når de understreger at spillet ikke er historisk korrekt, men derimod motiverer til egen research og giver et indblik i virkeligheden. Når computerspil når dét niveau, så kan de bruges.

Gruppen med Assassin’s Creed har jo også meget af det samme – De synes det er en sjovere måde, at lære på. Fordi de får lov at tage del i historien så husker de det måske også bedre – Det må jo vise sig, hvis de trækker det til en eventuel prøve.

For at evaluere, så kom eleverne derhen hvor jeg ville have dem. De fik spillet spillene, snust til konceptet og lod sig inspirere til at undersøge yderligere. De var altså informationssøgende og vidensdelende – Ret centralt, jvf FFM. Hvis jeg havde haft 5 licenser til et af spillene, så havde jeg med al sandsynlighed brugt det samme spil – Det har jeg bare ikke i GAMING as in LEARNING light – Men det kommer!

Nedenfor har jeg vedhæftet tre af produkterne, som eksempler på hvad eleverne kunne ende ud med.

< TIL FORSIDE

