Udvikling af kompetencer – 

Mit navn er Rikke, jeg er 15 år gammel og går i 9. klasse. Jeg er hvad man hårdt sagt ville kalde en 12-tals pige. Jeg er engageret i skolen, passer mine lektier og har et højt fagligt niveau. Det er absolut en positiv egenskab, forstå mig ret, men det betyder også, at jeg sjældent møder udfordringer i skolen. Jeg kører på rutinen og bliver sjældent stillet for en opgave, hvor mine faglige kompetencer virkelig bliver sat på prøve.

Men hvordan kan en faglig dygtig pige, som klarer sig godt i skolen, få noget ud af computerspil? Jo, med computerspil bliver man tvunget til at se de faglige begreber fra en anden synsvinkel. Rutinen er ubrugelig, og man må i steder tænke ud af boksen. Man er tvunget til at drage paralleller mellem elementerne fra tekstanalysen og overføre det til computerspillets komposition. Dette kan være en udfordring, og det er her jeg personligt får noget ud af undervisningen.

Undervisningen er samtidig et nyt og spændende twist på den almindelige danskfaglige undervisning. Begreber og analysemodeller bliver præsenteret på en helt 3. måde, og man får derfor en bedre og dybere forståelse for begreberne.

Den ellers ensartede undervisning bliver altså skiftet ud med et udfordrende og spændende undervisningsforløb, hvor elever på alle niveauer kan være med. Det er enormt konkurrenceminded, og man opbygger derfor et samarbejde med andre elever. Gennem spillet får man et fælles mål, og man opbygger derfor et særligt bånd. Netop det har betydet, at jeg gennem computerspil har fået en masse nye venner. Venner som jeg aldrig ville have snakket med før, men som jeg nu ikke ville undvære.

Computerspil har altså både løftet mit faglige niveau, og det har givet mig en større vennekreds.

En fagligt dygtig pige såvel som dreng, kan derfor have stor glæde af computerspil. Man er tvunget til at tænke ud af boksen, man får nye venner, og vigtigst af alt, man bliver udfordret på alle parametre.

Rikke Gislum

< TIL FORSIDE

