I morgen tilføjer jeg endnu et undervisningsforløb til siden. Denne gang er det Uncharted: Drake’s Fortune til PlayStation 3 og 4.

Inden da, finder jeg det relevant, at forklare hvilke tanker jeg gjorde mig da jeg skrev Uncharted-forløbet.

Jeg gik efter at finde et spil, hvor det var simpelt at overføre et forløb ala det man ser til romaner. Derudover ville jeg lave et forløb, som var genkendeligt for kollegaer, der måske aldrig har prøvet at inkludere computerspil før.

Uncharted er lige præcis sådan et spil. Med den stærke narrativ er det et spil, som på alle måder minder om en actionpacked roman, som man kunne forestille sig særligt det mandlige publikum ville kaste sig over. Samtidig er der også kærlighed repræsenteret i spillet. Endeligt er der temaet, som gennemsyrer spillet, nemlig rejse og eventyr. Det giver dansklæreren mulighed for at perspektivere en hel masse og trække tråde ind i den konventionelle undervisning.

Som alle andre er undervisningsforløbet ment som inspiration. Jeg har testet det – og det virker. Eleverne kan agere i det og løse opgaverne. Der kan sagtens “plukkes” i det, ændres i temaet man beskæftiger sig med, eller måske endda modificeres på en hel anden måde. Jeg har tænkt tanken med udgangspunkt i genkendelighed, inkludering af computerspil som medier og elevmotivation – tanken kan altid udvikles.

I morgen vil forløbet som nævnt blive offentliggjort her på sitet.

God fornøjelse.

< TIL FORSIDE

