Hvordan i alverden kommer jeg i gang med at spille med mine elever?

Det er et rigtig seriøst og relevant spørgsmål, som ikke bare kan besvares med en enkelt post herinde. Jeg kan dog give lidt bud på det.

… og så gå i dybden på et senere tidspunkt.

Udfordringerne ved at have computerspil med i undervisningen er, at det som med stort set alt andet materiale ikke er gratis. Derudover er det ikke helt så lige til, som at læse en bog. Spillene skal nemlig afvikles på en form for maskine.

Optimalt set – og det som GAMING as in LEARNING forhåbentlig skal udvikle sig til – indkøber man hardware af en kvalitet og kraft, som er dedikeret til undervisningsformen. Det er en ret kostelig affære. Regn med 5.000 kroner pr pc, og så er du ikke engang begyndt at kigge på spil endnu. Dertil skal der sættes netværk, strøm osv. op.

Derfor er det vigtigt at starte i det små. Ellers kommer man ALDRIG i gang.

Derfor kommer her 5 gode råd:

  1. Benyt en platform, du allerede har til rådighed/Gå efter laveste fællesnævner.
    Mange skoler har allerede en platform tilgængelig for eleverne, værende enten PC eller iPad. Nogle skoler kører et BYOD (Bring Your Own Device) princip, som kan være udfordrende.
  2. Vælg gratis, eller tæt på gratis, spil. 
    Det kan eksempelvis være abandonware (Se eksempelvis forløbet med SimCity3000), browserspil eller indiespil. Abandonware er gratis, men gammelt, browserspil er typisk også gratis, men simple, mens indiespil ofte er billige.
  3. Benyt spil, som ikke kræver en ændret netværksstruktur.
    Uden at det skal blive alt for teknisk, så vil der være nogle spil, som kræver, at man ændrer netværksstrukturen for den gruppe pc’ere/konsoller, man har tilknyttet, for at eleverne kan spille sammen. Da dette trin kan være en lang opgave, da den typisk ligger kommunalt, bør du starte med spil, der ikke ændrer dette. Det gælder naturligvis kun multiplayerspil.
  4. Brug et spil DU kender. 
    Det betyder ikke, at du skal være gamer, men det betyder, som med alt andet undervisning du foretager, at du bør være forberedt.
  5. Indgå i dialog med eleverne.
    Når du først går i gang, er det vigtigt, at eleverne er med på, at du har gang i en startfase, og at de også kan være med til at forme din fremtidige undervisning.

 

De næste skridt mod at gøre gaming til en større del af din undervisning, skal jeg nok komme med bud på, på et andet tidspunkt.

< TIL FORSIDEN

Advertisements