Først lidt om Black & White 2 –

Et fantastisk spil. Et banebrydende spil. Det er jo i virkeligheden løgn – for det er jo en to’er.

Først traileren til spillet (lånt fra IGN.coms YouTube-kanal) –

Spillet går i alt sin enkelthed ud på, at du er Gud! Til at hjælpe dig med, at udføre opgaven har du den klassiske gode engel og onde djævel, som popper op, når du skal tage en beslutning.
Du har nogle gudelige egenskaber, så du kan skabe liv, ild, vand, osv. Du kan samle ting op, kaste med dem, m.v.
Alle disse egenskaber skal du, sammen med et citybuildingelement bruge til, at bygge en by op, som kan huse de indbyggere der agerer som dine følgere.

Alle disse muligheder giver jo også noget ansvar og opgaverne efterlader valg at træffe. Skal man være god, eller ond?

Black & White 2 er et af de spil jeg selv har brugt og som var et af de spil som jeg kastede mig ud i først, ifbm undervisning.

Og her er hvordan……

På skemaet stod der Kristendomskundskab, jeg skal ind til 8.a. og har spillet Black & White 2 installeret på min lærer-pc, som jeg kan tilkoble Smartboardet og dermed projektoren. Det er også hvad jeg gør.

Vi skal spille Black & White 2 i to lektioner (á 60 minutter).

Jeg kunne godt have valgt at spille selv, men det er ret vigtigt for mig, at alle i klassen har muligheden for at følge med, så min frygt ved selv, at spille var at tingene går for stærkt. Derfor lod jeg en af de piger med mindst spilerfaring føre musen.

Man kunne også have valgt at lade alle eleverne spille – og havde jeg fortsat med Black & White 2, var det også noget at stræbe efter.

Vi startede i første mission, hvor formålet i første omgang er, at få overbevist nok indbyggere, så du kan udvide og senere hen komme videre til næste level gennem en portal.

Undervisningsformålet med at spille spillet, var egentlig, at efterhånden som vores fælles spiller kom ud for at skulle træffe valg, skulle alle i klassen interagere og drøfte de valg vi stod overfor.

Således var timen altså struktureret på den måde, at vi først spillede og når vi så stod overfor et valg, fx om vi skulle tage en sidequest eller ej, hjælpe med høsten eller ej, jamen så drøftede vi i klassen hvad vi skulle gøre og hvorfor.

Det førte så slutteligt til en klassediskussion – en indgangsvinkel til det primære emne vi arbejde med på daværende tidspunkt: Gud som udelukkende god, ond eller lidt af hvert.

Vi fik blandt andet lejlighed til, at reflektere over hvorfor eleverne havde visse opfattelser, ligesom vi drøftede om de opfattelser mon havde været de samme, hvis vi havde siddet på en jødisk eller i en muslimsk klasse.

Black & White 2, blev blandt andet rost meget, fordi det er ret komplekst og har rigtig mange elementer. Spillet var for sin tid førende på mange parametre, både den strategiske dybde, sværhedsgraden og selvfølgelig grafikken (Som i dag ikke måler sig med ret meget). Der er ingen tvivl om, at jeg skal bruge mere tid på Black & White 2 – Mange har også gjort det før mig. Jeg lover også at skrive mere om det!

Har DU brugt Black & White 2? Eller måske 1’eren? Smid gerne en kommentar!

< TIL FORSIDEN

