Hvad kan computerspil bruges til?

af Daniel Kudahl Larsen

Hej, mit navn er Daniel Kudahl Larsen og jeg går i niende klasse i en normal folkeskole. Jeg er diagnosticeret med Attention deficit hyperactivity disorder, som på dansk kaldes Forstyrrelse af opmærksomhed og aktivitets lidelse som bare forkortes til ADHD. Jeg spiller computerspil forholdsvis meget, og nok i hvert fald mere end gennemsnittet, og det har jeg stort set altid gjort fra jeg var helt lille. Jeg har altid været meget energisk og aktiv, nogle gange endda hyperaktiv, og det skyldes delvist også at jeg har ADHD. ADHD gør også sådan at man ikke altid har så let ved at koncentrere sig, og det har jeg heller ikke altid haft, men på trods af min manglende koncentrationsevne da jeg var mindre, har jeg altid klaret mig godt i skolen. Jeg har altid haft relativt let ved at lære nye ting i forhold til andre, men hvis det ikke interesserede mig, havde jeg svært ved at fastholde fokus. Med spil har jeg aldrig haft det sådan, når jeg spiller, både da jeg var mindre og nu, er jeg mere fokuseret end jeg er hvad angår en del andre ting, dog er forskellen mellem hvor fokuseret jeg er på spil og andre ting ikke så stor længere, som da jeg var mindre, men den er da stadig.

Derfor kan spil inkorporeret i undervisningen være med til at hjælpe andre, der f.eks. også har ADHD eller bare koncentrationsbesvær generelt. FPS spil genren, som står for “first person shooter”, kan godt hjælpe hvis man f.eks. har svært ved at koncentrere sig, eller har svært ved kritisk tænkning. Denne type spil har ofte et meget højt tempo, så for at klare sig godt skal man være koncentreret om spillet, for nogle gange foregår tingene så hurtigt, at hvis man er ukoncentreret i bare kort tid, at man dør i spillet. Så denne spiltype sætter nogle krav til spillerens evne til at fokusere og reagere hurtigt, og det er der den kritiske tænkning kommer ind i spillet. Som effekt af det høje tempo kan man hurtigt havne i en uventet situation i spillet, og man skal kunne reagere både hurtigt og effektivt og stiller igen store krav til spillerens koncentration, men også deres reaktionsevne og deres evne til at tænke hurtigt. Nogle FPS spil har dog et hurtigere tempo end andre, f.eks. har Call of Duty genren et markant højrere og kaotisk tempo end Battlefield serien, som er mere strategisk og kræver mere samarbejde. Denne type spil har dog ikke altid et så tydeligt fagligt aspekt, men kan bruges til øvelse af koncentration. Spil vil kunne hjælpe elever med at koncentrere sig angående den del af undervisningen, men kan også være øvelse i at koncentrere sig om en opgave generelt.

Folk med ADHD har også tendens til at sidde uroligt og have problemer med at sidde stille, og det ved jeg i hvert fald ud fra egen erfaring, at jeg har lettere ved at sidde stille og koncentreret hvis jeg laver noget, som jeg kan lide eller interesserer mig for, som f.eks. et spil. Spil som en del af undervisningen kan have flere fordele, det kan hjælpe elever med koncentrationsbesvær med at koncentrere sig om opgaverne og om at løse dem, og det kan hjælpe generelt med evnen til at koncentrere sig om og løse forskellige opgaver og samtidig bevare overblikket, så det er overskueligt. Det kan også være en hjælp for elever med problemer med at sidde stille og være fokuseret uden at forstyrre andre, da spil nogle gange kan hjælpe dem med at sidde stille, da det ofte kræver koncentration at fuldføre opgaven, og det er sværere, hvis man ikke sidder stille og koncentrer sig. På den måde hjælper det både dem, der ikke kan sidde stille, men samtidig også de andre, fordi hvis de sidder stille og koncentrerer sig om det, forstyrrer eleven heller ikke de andre elever. Til elever med det problem er action-adventure genren efter min personlige erfaring meget effektiv, da action delen af det gør, at det er nødvendigt at sidde stille og koncentrere sig, mens adventure delen stiller krav til eleven om at kunne tage det stille og roligt og tænke klart og kreativt. Uncharted spilserien som en en del af denne genre mener jeg, efter egen erfaring, indeholder disse aspekter, som kan være nyttige for elever. I Uncharted og spil som det, er der en del actionsekvenser som kræver, at man sidder stille og koncentrerer sig om spillet og tænker over, hvilken strategi der er mest effektiv til at klarer sig ud af situationen, mens man i adventure sekvenserne skal gå rundt og kigge sig omkring efter måder at komme fra det ene punkt til det andet på, og der er også en række puzzle scenes i disse dele af spillet. Begge disse ting kræver, at man tænker klart og lidt kreativt, eftersom det ofte er nødvendigt at finde kreative måder at komme fra det ene punkt til det andet på. Ofte har de puzzles der er også en kreativ løsning, som man bliver nødt til at tænke sig om for at finde, og det hjælper med at sætte hjernen i gang og tænke kreativt. Samtidig er disse rolige sekvenser, som kræver, at man aktiverer hjernen og tænker kreativt, også med til at gøre spilleren rolig, eftersom man lettest klarer sig igennem disse dele af spillet hvis man tager det roligt og ikke stresser, for så har man lettest ved at tænke klart, og det er nødvendigt og kan også bruges i undervisningsøjemed. Denne type spil har også udover disse aspekter, som kan bruges i undervisningsøjemed, også ofte et historisk aspekt, fordi de ofte er inspireret af historiske ting, myter, personer eller hændelser. Men selvom disse spil ofte er inspireret af historiske ting, er de dog ikke helt aktuelle, men kan stadig bruges i fagligt øjemed.

Dette er mit synspunkt angående spil som en del af undervisningen, og der vil sikkert være nogle, som er uenige med mig, men det vil sikkert også være nogle, som er enige med mig – men man har også lov til at være forskellige. Dette blogindlæg kan forhåbentlig være med til at ændre folks syn på spil i undervisningen på en positiv måde, ved at give noget information samt en person med førstehåndserfaring angående spil i undervisningens syn på det og oplevelse af effekterne af det. Eksemplerne skulle også være med til at give lidt forståelse for, hvordan spil skulle kunne hjælpe i undervisningen, og jeg håber det her blogindlæg vil pirre folks nysgerrighed, så de selv begynder at undersøge det eller for lærere forsøge at inkorporere spil i undervisningen, eller for elever at vise dette blogindlæg eller andet information om emnet til sine lærere, så de kan blive præsenteret for det og eventuelt inkorporere det i undervisningen.

 

< TIL FORSIDE

