Jeg er jo kombinationen af en lærer og en gamer, men jeg var gamer før jeg blev lærer.

Derfor var det mig ret naturligt at inkludere nogle af de spil, jeg spillede meget som teenager, i min undervisning. Det startede “blidt” ud, hvor jeg inkluderede Black & White 2 i kristendomskundskab, for at diskutere begreberne og påstandene om Gud som almægtig, Gud som evig god eller Gud som mere dynamisk.

Senere blev det til SimCity3000 i Samfundsfag, hvor jeg brugte spillet i samarbejde med en kollega, til at give eleverne et indblik i, hvilke udfordringer byplanlægning og byadministration fungerer.

De to spil og brugen heraf gav mig nogle tanker om, hvordan spil kan bruges, og hvilke fordele det har.

Selvom jeg gerne vil tage æren for at tænke på spil som læringsværktøj, så er der jo andre der har tænkt tanken – herunder skolenispil.dk. Tore og Stine, som står i spidsen for Skolen i Spil, holdt oplæg til Gamescope i Aalborg, og herefter tog det for alvor fart. Hele tanken med at bruge spil som motivation gav mig virkelig blod på tanden.

Tanken er derfor at skabe undervisningsforløb og materiale til dels nogle små understøttende forløb, dels nogle hovedforløb, hvor man benytter et spil til at grave i et givet emne, og dels at skabe supplerende forløb, som kan udfordre de elever. der efterhånden keder sig i skolen, fordi de er fagligt dygtige, men også forløb til at styrke kompetencer som samarbejde m.v. hos elever, som normalt fylder meget i den normale klasseundervisning.

Lad os se, hvor langt det bringer os.

< TIL FORSIDE

