En af danskfagets discipliner er personkarakteristikken. Eleverne skal gøres i stand til at identificere og beskrive personer i litteratur. Der skal skrives en indre og en ydre personkarakteristik, som beskriver den figur, de får serveret – typisk i en roman eller en film.

Mange computerspil beskæftiger sig også med personer. Personer, som er beskrevet i samme stil som en film. I computerspil med en stærk narrativ, som Uncharted-serien, vises disse personer også i cutscenes, hvor deres historier bliver tydeliggjort yderligere. Det gør eleverne i stand til at beskrive dem på samme niveau som med andet litteratur. De får dem serveret. Det eneste “ekstra”, som gaming tilføjer i spil med en stærk narrativ med meget runde og stærkt beskrevne karakterer, er motivation. Nogle elever har set sig sure på konventionel litteratur, men kan måske motiveres af computerspil.

En anden form for computerspil – sandkassespillene – giver en større frihed til eleverne. Her kan spilleren selv udforske personen. Der er typisk en mainstory, med cutscenes osv., som beskriver personerne også, men alligevel findes der en vis form for eventyr i at vælge nogle ting fra og nogle andre ting til – det former jo os som person, så selvfølgelig også figuren i vores spil.

Enkelte spil ændrer figuren i spillet. Spilserien inFamous, som tæller 4 maingames i skrivende stund, tvinger dig til at tage beslutninger undervejs. Disse beslutninger er direkte forbundet med hvem din person er – er han god, eller ond? Slår han ihjel, eller frelser han? Spil som Telltales The Walking Dead, The Wolf Among Us, osv. har lidt samme princip.

Det er i netop disse spil, at eleverne virkelig bliver udfordret. Elever, som normalt mestrer personkarakteristikkens kunst, kan her blive tvunget ud i selv at skabe en person og argumentere for, hvorfor figuren har fået netop de kvaliteter, som man har spillet sig frem til. Det er en sund og anderledes måde at tænke identitetsdannelse og personkarakteristik sammen.

Prøv det!

< TIL FORSIDE

Advertisements