GAMING as in LEARNING er i høj grad et initiativ, som i udviklingsfasen er dybt afhængig af elevers interesse og interaktion, samt ikke mindst deres vilje til at besøge det uventede, det ikke altid strukturerede og noget utraditionelle i forhold til de normale og faste timer.

GAMING as in LEARNING er derfor udviklet blandt andet på baggrund af et fagligt fordybelseshold, hvor 29 elever en gang om ugen mødes, for at spille computerspil.

Men hvordan? Har vi så bare masser af gamercomputere og konsoller og et hav af spillicenser klar, så eleverne bare kan gå i gang?

Desværre nej. Rammen for GAMING as in LEARNING er i skrivende stund (Ultimo 2016) en anelse light.

Jeg har været ude i mit netværk og lånt 2 PS3 konsoller, 4 TV og en enkelt PS4. Dertil har jeg min egen PS3 og 4. Det er basen.

Dertil kommer eleverne med deres bærbare. Alle elever i udskolingen på Østermarkskolen i Aars, hvor jeg arbejder, har en computer – enten med hjemmefra, eller en lånt af skolen. Hvad end det er de, som er med hjemmefra eller lånt af skolen, er det ikke et stykke hardware, som nødvendigvis er synderligt imponerende ift. performance med gaming. Derfor sætter det også nogle begrænsninger på, hvilke spil vi kan beskæftige os med. Nogle kan få de helt nye spil, som kræver en relativt kraftig maskine, som Kerbal Space Program, Cities: Skyline, osv., mens andre kan køre spil, som har nogle år på bagen. Det betyder naturligvis ikke, at disse spil ikke kan bruges – og der er sandelig stadig enormt meget læring i spil som Settlers 2, Company of Heroes, Rome II: Total War, osv.

Spillicenser er på alle måder også en udfordring. Spillene, som spilles på konsol, er typisk discbaseret, som jeg har erhvervet mig – det betyder effektivt, at jeg blandt andet ejer 3x Uncharted: Drake’s Fortune. Det hænder dog også, at vi bruger spil hentet fra PlaystationNetwork – det er typisk på mine konsoller, at dette kan lade sig gøre.

På PC bliver alle spillene vi har brugt hidtil hentet og spillet via Steam. Her får eleverne ganske enkelt spillet af mig. Da vi ikke har faste maskiner til dette projekt endnu, kan vi heller ikke optimalt lave steamaccounts, så spillene kan købes og ejes af skolen eller GAMING as in LEARNING. På sigt er dette naturligvis planen, da det er en ret kostelig affære at købe spil i det omfang, vi har gjort hidtil. Når det er sagt, kan det faktum, at spillene forbliver hos eleverne, også være en motivation for dem og en mulighed for dem til at spille, når de kommer hjem. Når vi giver dem en roman, får de jo også lov at læse derhjemme, ikke sandt?

Det er altså rammen – Min “Light”-ramme, som jeg ynder at kalde den.

Indenfor rammen har vi en struktur, hvor eleverne er inddelt i mindre grupper af 2-3. Her skal de så spille. Enten skal de udforske spil og finde relevant materiale heri. Simpelthen tage hele paletten fra skolen og bruge på spillet. Om det er dansk, matematik, historie, geografi, samfundsfag, fysik, sociale kompetencer eller noget helt fjerde, som man kan drage eller skal bruge i spillet, så undersøger de det. Som “slutprodukt” til spillene, skal eleverne producere tekstmateriale, eller videomateriale, hvor de dokumenterer disse fund. Noget af det bliver tilgængeligt her på bloggen og på YouTube-kanalen.

Andre elever skal betateste undervisningsforløb. Uncharted: Drake’s Fortune er blandt andet testet af elever, hvor vi har kigget på, hvilke opgaver som var skrald og hvilke vi skulle udvikle på.

Endeligt er der også elever, som arbejder med spillenes first impression. Her skal eleverne kaste et hurtigt blik på spillene og afsøge mulighederne. Kan det noget? Er det svært? Let? Hvordan er læringskurven? Hvilke kompetencer kan vi udvikle?

Disse first impressions skal også ende i en eller anden form for dokumentation, så vi senere kan udvikle spillenes læringspotentiale yderligere.

På sigt er det her naturligvis ikke den holdbare løsning. Derfor er GAMING as in LEARNING et udviklingsprojekt, som forhåbentlig… udvikler sig… til at være et læringskoncept, hvor computerspil didaktiseres til brug i almendelen af folkeskolen.

Den optimale ramme, laver jeg også et blogindlæg om – men det er lige så langt som dette – så det er en anden god gang!

For nu – Overvej om ikke du kan bidrage? Har du nogensinde spillet et spil? Mon ikke – det gælder jo mobil, ipad, computer, konsol – hvad som helst. Min tese er, at du kan lære af alle spil.

Smid en kommentar med din holdning, dine oplevelser eller dine tanker om GAMING as in LEARNING.

